onsdag 20 augusti 2014

TV-semester

Oh, idag börjar andra etappen seeeemeeeester! Vi har pysslat om och stuvat med våra semestrar för att kunna vara hemma så länge som möjligt med lilla hund. Sjukt najs att ha semester så här sent på sommaren när hösten och kreativiteten börjar göra sig påmind. Idag har vi ängnat oss åt den kreativa aktiviteten att TV, eller Youtube snarare. Det är rätt spännande med TV tycker Ellie  när det låter roligt, är skall ibland och luktfria hundar på något konstigt sätt långt bort i vardagsrummet.

Vi har kollat på valpträning, agilityfilmer generellt och running contacts (RC) specifikt. RC måste vi prova använda! Verkar lite klurigt för människan att hinna med och se om det blir rätt tycker jag, men andra klar det ju - så omöjligt är det tydligen inte. Har funderat en del på hur man kan tjuvstarta träningen av det. Tänker mig en variant av target/målträning där man använder en liten platta/ett lock/annat som man lär hunden trycka på med tassarna. Det kallar vi för "lock" och det kan hon hyfsat redan. Busenkelt att lära in grunden, speciellt med en klicker. Tänker mig att man skulle ha en annan variant för RC-träningen, där vill jag istället ha en större tygbit/matta/planka/annat som hon bara ska lära sig gå på. Som ett löst kontaktfält helt enkelt. Att träna med balansbom är säkert det bästa men är svårt när man bor på tredje våningen och kan dessutom inte tjuvtränas med en valpis. Jag vill ha träningen lugn än så länge också, så hon behöver inte alls springa över den. Gå och förstå räcker utmärkt samt lära henne jobba självständigt med targetvarianterna en bit i från mig. Om jag tänker rätt ska det inte vara allt för svårt att se även farten som ett delmoment som kan komma till lite senare i träningen. 

Jag är fast besluten om att hålla fast (även om det kliar i fingrarna att börja med allt möjligt bus redan) vid min tanke om att främja lugn, kontakt och skapa förutsättningar för en tydlig avknapp. Påknappen kräver mycket mindre underhåll och kommer mer eller mindre automatiskt med en sån ras som Aussien, i alla fall om man är någorlunda aktiv med sin hund. Därför ska vi främst träna tekniker som till synes inte har mycket med agilityns fart och fläkt att göra ännu. 

Ellie kollar på valpträning med Miss Lilli och Jenny Damm


1 kommentar:

  1. Vad roligt att ni börjar komma igång med träningen, att skynda långsamt skadar sällan ;)

    SvaraRadera