söndag 20 oktober 2013

Shopping NYC style

Utbudet på shopping i New York är massivt. Det finns allt! Det gäller bara att veta var man ska leta. Om man inriktar sig på kläder och skor (som jag tycker är roligast x)) så är New York bra om man letar efter något speciellt. Även om det just nu är hyfsat bra priser för en svensk för att dollarn är så låg, så är New York inte en billig stad. Chicago, även om det också år en storstad, är markant billigare.

Vanliga kläder, dvs. inte märkeskläder, tjänar man på att köpa i mindre städer gärna i någon av alla tusentals malls eller köpcenter som finns överallt i USA. Alternativt att man tar tunnelbanan till t.ex. Bronx eller utkanten av Brooklyn och hittar en mall där. Man får leta lite eftersom att det amerikanska modet skiljer sig en del från det europeiska enligt min mening. Har man inte varit här förut måste man "vänja in sig" lite, alt. leta efter sånt som ser ut som hemma. Jag gjorde det sist nämda. Även om jag kan tycka att amerikanskt är superskoj då det tar ut vissa svängar, är mer bling, mönster och färg, så är det hemma jag ska använda mina kläder. T.ex så ville jag köpa en supercool svart lackväska med bling och röda detaljer som jag hittade. Men jag lät bli, då jag vet att väl hemma kommer jag inte vilja använda den. Konstigt det där, snacka om att färgas av sin omvärld även på så kort tid! Det mesta i kläd- och skoväg är billigare i USA, men just tjejjeans är det nästan samma pris på som hemma - i alla fall om man är lite kräsen med stil och passform. Killjeans därimot finns till bra pris enligt källor.

Märkeskläder eller skor hittar du inne på Manhattan, jag rekommenderar att du tar en sväng på lite olika affärer och gör research på det du vill ha innan du köper. Man skulle kunna tro att affärer på mindre gator automatiskt är billigare, men det är inte alltid så. Till exempel så finns bästa priset och även utbudet på Converse på ett par affärer längs Broadway. Mina köpte jag i Noho, mellan de två flashiga områdena Soho och Greenwich Village, på en affär heter Zacky's. Priset där låg ca 10 dollar under vad de flesta andra tog för samma skor. Men det fanns ett par andra affärer som matchade det billiga priset. Hur som helst, kolla runt lite och se var priser ligger. Hålla utkik efter rabatter är också ett tips, precis som när man shoppar hemma. Out lets finns även inne New York och även Chicago. Nordstrom Rack blev en favoritkjedja för mig då de har en bra out let-avdelning.

Vissa saker som verkar omöjliga att hitta går med viss envishet att hinna här i New York. Det luriga med att det finns så mycket, är att det kan vara lite som att hitta en nål i en höstack ibland. Google i alö ära, men det krävs också att man lär känna de olika kedjorna för att hitta vissa saker. Jag hade t.ex. letat efter barfotaskor att springa i hela resan här i USA. Jag fick även hjälp att finkamma Akron efter dem med hjälp från Paul som själv hade köpt flera par tidigare. Men det fanns inga alls att få tag på så här års hävdade butikerna. I New York var det visserligen inte helt lätt att hitta dem, men efter lite tips och efter fjärde försöket på Manhattan hittade jag dem äntligen! Då var det inte läge att prisjämföra, utan jag tog dem på studs. Hur som helst var de då ändå nästan halva priset mot vad de kostar hemma. Om man hittar dem så här års vill säga...

Om någon har lite mer pengar och är ute efter mer unika plagg, så myllrar det även av små ateljéliknade butiker med begynnade designers som säjer mindre upplagor av sina kollektioner. Många sånna såg vi runt East Village och Alpabet City.


Shoppade finskor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar