onsdag 19 augusti 2015

Störd av störning

Igår kväll packde vi väskan närmare halv åtta och åkte till agilityplanen. Jag hade kollat så att det inte pågick någon kurs och jag tänkte att vi skulle få vara själva så dags på kvällen. Men det var tydligen fler som hade kollat kursschemat och tänkte att de skulle få planen för sig själva.

Det var inte så många andra med det var ganska vassa och snabba ekipage, något som Ellie går igång på. Även om hon på senaste tiden blivit mycket bättre på att träna nära andra, så är det fortfarande lite för svårt just på agilityplanen. Hundar som springer fort ska man nämligen skälla på och helst jaga om man kan, tycker Ellie. Jag kan säga att jag hade fullt schå med att få henne med mig mellan det vi tränade på. Nu mera är hon tillräckligt fokuserad just när vi tränar för att inte sticka iväg, men när momentet är slut kan det vara lite svårare och det gäller att få tag på halsbandet illa kvickt. Jag har alltid en plan med vad vi ska träna på när vi åker till klubben, men igår fick jag låta det mesta av planerna bli ogjorda och i stället lägga fokus på att störningsträna. Det gick hyfsat även om hon olyckligtvis en gång stack iväg till en annan hund som var på banan. Så pinsamt och jag bad självklart om ursäkt minst fem gånger. Det var tur att den andra hunden var snäll och att matten inte tyckte det var hela världen utan sa "att det är sånt som händer". Tur att det finns förstående människor när man klantar till det! Efter det lilla missödet så tränade jag omlott med de andra ekipagen och körde bara när de vilade. Vi fick då bland annat träna på åttapinnars slalom, det gick inte riktigt den här gången då fröken hade eld i baken och gick väl snabbt för att orka alla pinnarna. Men det går verkligen åt rätt håll! Inbillar mig att hon börjar hajja det här me dingångarna i slalomen bättre och bättre också. Vi fick även möjlighet att träna rakstäckor och avslut med hjälp av Treat&Train, gick galet bra och hon försökte bara runda sista hindret en gång, men hon fattade poängen då hon inte fick någon belöning och gjorde rätt sen.. Dessutom var hon som skjuten ur en kanon. Jag hade nästan glömt hur snabb hon kan vara.

Ellie på blåbärsbana i Österåker för ett par veckor sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar