lördag 29 augusti 2015

Fredagsfilm

Ikväll var vi på agilityplanen åter igen, tillsammans med Åsa och hennes Ludde. Vi värmde upp med bland annat en hopptekniksövning, ett par slalomingångar och fortsatte sen kvällen med att köra kombinationer från gårdagens bana. Supertrevlig kväll och framförallt är agilityplanen nästan garanterat ledig just på fredagkvällar. På slutet hjälpte Åsa mig att filma första delen av banan, jag ville testa lite olika alternativ för att kunna utvärdera. Helt rättvisande blev det kanske inte för både jag och fröken hund var rätt genomkörda och hade kanske inte huvudet helt på plats - men det är ändå jätteintressant att se och analysera.

Tittar man åp just den här filmen skulle jag vilja välja bort både innkallningen och framförbytet direkt. Igår kändes det som jag fick till en kanoninkallning, men idag när jag stack iväg för tidigt så sprang hon bara förbi. På filmen var jag senare för att hon inte skulle springa förbi, men svängen blev väldigt vid då. Framförbytet är jag inte så stort fan av generellt, det känns som det stoppar upp hunden snarare än hjälper till att svänga. I de flesta situationer tycker jag det finns andra bättre alternativ att välja. På filmen från idag blir inte svängen vidare tight heller, kanske gör jag bytet lite för sent. Ellie ser inte ut att förstå exakt vad jag menar utan ser ut att läsa mig ännu lite senare och vips blev det en vid sväng ändå. Att starta från vänster sida om Ellie och inte byta alls förens hon gått in i tunneln tycker jag funkade mycket bättre än jag trodde, men baksidan med den varianten är att jag måste bromsa in och vänta in för att kunna göra ett bakombyte. Inte en favortit det heller då det stoppar flytet. Kanske, om jag lärde henne bättre skick och kunde sticka ifrån tunneln lite innan hon gått in i den så skulle det bli bättre. Blinbytena gick sämst på filmen och jag tycker att varken jag eller Ellie gör riktigt som vi ska. Det största problemet är att jag är för sen och delvis känns inte Ellie som hon bryr sig helt om mig då jag tror att hon börjat kunna banan utantill vid det här laget.

Kort summering att ta med sig till nästa pass är att få lite mer sug på hindren. I och med det tror jag att innkallningen skulle kunna gå riktigt bra och även den varianten utan byte. Bildbytena måste jag testa igen när vi båda är lite frächare i huvudet, frälst som jag är så insisterar jag på att de måste vara det bästa alternativet om jag bara får till timingen.

 

1 kommentar:

  1. Snyggt! :D smart att testa olika handling sätt på samma övning, är väldigt dålig på det själv...

    SvaraRadera