måndag 14 juli 2014

Koppelträning för två

Det går i stort bra med att ha Ellie och Elvis tillsammans, med undantag för när hon vill leka med den gamla farbrorn. Elvis är duktig på att säga ifrån och inne går det ganska bra, med lite hjälp från oss människor, att hålla det lilla busfröt på mattan.

Men ute i koppel är hon inte lika bra på att förstå. Först förstår hon precis, men för att vara säker på att han verkligen inte vill testar hon igen. Och igen. Hon är rätt stor också, väger redan mer och Elvis som med åren blivit lite skröplig mår inte jättebra att bli tacklad av den lilla bulldozern. Kan inte vara bra för hans hjärta att bli så arg på henne heller? 

Så idag är stora koppeltränardagen. I vanliga fall brukar de få gå lösa en del men idag vill jag träna på att Ellie ska kunna gå bredvid Elvis i koppel utan att försöka bita, tackla eller på något annat kreativt sätt retas med honom. Första morgonpromenaden gick riktigt bra. Det är ju bara en superkort runda, men man hinner träna på några attacktillfällen trots allt. Attackerna var just idag förhållandevis ganska få och inte vidare intensiva. Lite märkligt det där när man förberett en strategi för att förhindrar något - så är det ofta så att just den situationen inte uppkommer alls! Speciellt när man jobbar med djur eller människor. Antagligen uppför man sig själv annorlunda och visar  med hela uppenbarelsen vad man vill. Lustigt men bra. Några tillfällen blev det ändå och min strategi att hjälpa Elvis med hans varningar genom att använda blomduschen på Ellie realiserades. Hon fattade ganska snabbt, och tillslut räckte det att jag sa "appapp" när hon tittade filurigt på Elivis för att hon skulle släppa bustanken och hitta på något annat i stället. Duktiga lilla hund! Egentligen skulle jag väll ha haft med godis också för att förstärka mitt berömm när hon omdirigerade sig själv, men nu var godiset tillfälligt slut här hemma och jag tyckte det var onödigt trassligt att slabba med något hemmagjort samtidigt som jag hade två koppel med tillhörande hundar och en vattenspruta att hålla ordning på. Hur som helst, framåt gick det i alla fall och kan nog gå riktigt bra tillslut. 

Småhundar som sköter sig fint i koppel









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar