lördag 19 juli 2014

En dag på stranden

Fyra badkrukor var vi idag på Görvälsbadet i Jakobsberg. Ingen ville bada med var väldigt mysigt ändå. Precis bredvid det vanligt badet med massa folk, så fans en liten avskild glänta med en egen strand. Lite sand och lite småsten, prefekt badplats för hundar. Om man fortsatte i skogen längs en stig som bara låg någon meter från vattnet så kunde man gå ganska långt. 

Jag passade på att ha Ellie lite lös och lekte Följa John med henne. Leken gick till så att jag vände och gick åt andra hållet så fort hon, i mitt tycke, gick lite för långt framför mig. Om hon stannade och nosade på något fortsatte jag i frisk fart framåt och kom hon inte efter fort nog började jag småspringa eller gömde mig bakom ett träd. Hela leken skedde i tystnad för att hon skulle vara uppmärksam på mig och inte mina inkallningar. Det hjälpte förstås att det var lite knastrigt i skogen och jag kunde "råka" trampa på en gren om hon inte såg mig. Undantag från tystanden när hon kom ikapp eller hittade mig - då hon fick massor med glada tillrop, lite bus eller en godisbit. Duktigare och duktigare blev hon på leken, till slut gick hon mig hack i häl hela tiden så vi gick tillbaka till Niklas och Elvis som väntade på stranden. 

Elvis och jag lekte Sök Godis som är en något svårare lek. Speciellt som han nästan är helt döv. Han hör ibland att man pratar men inte vad man säger, efter som sök kräver lite olika kommandon körde vi allt med tecken och kroppsspråk. Lite lurigt när det blir fel, men oftast gick det väldigt bra och han var väldigt uppmärksam. Helt klart en utmaning för mig dock. Vissla högt funkade som inkallning vilket underlättade massor efter som det är svårt med tecken som inkallning när hunden är upptagen med att titta på något annat. Elvis är ganska duktig på godissök, och att han dessutom får äta hela tiden gör säkert sitt det med, såg ut som en väldigt nöjd Herr Hund när vi var klara.

Precis lagom innan årets skyfall dräkte hela Stockholm hade vi turligt nog hoppat in i bilen och var på väg hem igen. Nu ligger de små godingarna och vilar upp sig här hemma och det ska vi tvåbeningar också göra. 

Hundarna får lunch i gräset

Full rulle till husse


Uppställning (uppsittning?) för fotografering







 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar