torsdag 30 mars 2017

Staket och luriga slalom

Idag tränade vi tillsammans med Mariella, hennes koikergäng och även solen var med och förgyllde träningen med sin närvaro. Fokus var staket med dubbelt blindbyte och tunneldiskriminering med slalom.

Tunneldiskrimineringen, hinder 3-4, gick förvånansvärt bra. Fick Ellie bara kommandon lite innan hon hoppade nr 3 så fick jag med mig henne. Själva ingången i slalom var klurig behövde hjälpa henne med att både visa första pinnen för att hon skulle gå rätt samt även "dra igenom/plocka upp" henne med vänster handen i första porten för att hon inte skulle missa den. Men sen tuffade hon på bra och hade inga problem med att jag gjorde blindbyte på väg till 5:an innan hon var ute ur slalom. Staketet gick helt ok med plockhand, men jag vill hellre lära mig köra med dubbla blindbyten för att inte tappa fart själv och kunna vara längre före henne. Nötte det ett tag och mot slutet började jag med lite coachning om timingen få till det helt okej. Några till pass så kanske det sitter. Ska testa fyra hinder i staket nästa gång (imorgon!) för att verkligen få in flytet. I övrigt ska jag till nästa gång träna på att köra hela banan även om det är luriga passager. Stanna och belöna eller rätta kan ju vara bra för Ellies skull, men för min skulle måste jag komma loss i tanken och kunna ta mig an nästa bit av banan.  

Hon är himla fin i attityden nu tjejen, full fräs men med ett fint fokus på mig. Klurar på om hon är i någon viss cykel nu innan löpet, om det är för att vi kommit igång ordentligt med konditionsträningen eller om det är för att jag belönar mer med boll. Vår strategi att köra kortare pass kanske har gjort sitt också, även om det idag var ett ganska långt pass. Himla kul i alla fall!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar