tisdag 16 februari 2016

På kurs för Maria Alexandersson

I dagarna två har Ellie och jag gått på agilitykurs för Maria Alexandersson. Vanligtvis tar vi distanslektioner för Jenny Damm, men det går lite trögt nu i det ogästvänliga vintervädret. Maria har en handlingsstil som liknar Jennys så jag tänkte att det kunde vara ett bra komplement med en kurs för henne när tillfälle nu gavs inomhus.

Även om handlingstilarna är lika så var det ändå en del saker som skiljde sig åt och det var även nyttigt att få höra samma sak fast med andra ord. Så vad har vi lärt oss då? 

Hem och träna på:

  • Belöna på linjen! Hon flyter ut lite ibland, speciellt i mindre tighta svängar, att belöna på den tänka linjen hjäper henne att inte flyta ut fullt så mkt. Dessutom hjälper det mig att hålla ordning på mina egna armar och händer om de har en  uppgift att droppa en leksak eller boll lite snett bakom mig.
  • Fötterna styr! Jag har hört det förut, men inte riktigt förstått hur det ska gå till. På helgens kurs blev det i vissa övningar väldigt tydligt hur jag påverkar hundens väg med hjälp av fötterna. Tex lyckades jag på ganska långt avstånd "trycka på linjen", dvs. peka med tårna mot den väg Ellie ska springa för att få henne att röra sig en aning bort från mig och i och med det få en rakare väg till nästa hinder. Coolt! Nu när jag äntligen har förstått hur det funkar så blir det helt klart lättare att träna på. 
  • Träna in "ut-komando". Ellie är rätt bra på att söka hinder med hjälp av hindernamn, men ett utkommando skulle underlätta ännu mer.
  • Jag måste träna mer på att komma bak med den axeln och hand som jag "drar" Ellie med. På i princip alla filmklipp har jag axeln alldeles för långt fram och armen framför kroppen. På ett klipp, där jag i stunden tycker att jag nästa vrider kroppen ur led och överdriver å det grövsta, så ser det bra ut. Så borde det alltid se ut. Träna stretching kanske? Och även försöka tänka att jag faktiskt ska "peka" med axeln som inte drar. 
  • Sluta vifta med armarna när Ellie tar ett hopphinder. Det stör mer än det hjälper!
  • Försöka placera belöningarna lågt även när jag kastar dem, jag har en liten tendens att hiva iväg dem upp i luften, vilket inte är helt optimalt. 
  • Blir bättre på att memorera banor och kombinationer. 
  • På många ställen fick vi en massa vägringar pga. att Ellie hoppar upp på mig. Maria tyckte jag skulle gå tillbaka till mer grundträning med belöning på linjen. Bra tror jag, men jag tror inte bara det är grundträningen det är fel på, det är inte alltid Ellie gör så där och jag misstänker starkt att det är något jag gör som triggar henne till att hoppa på mig, måste bara klura ut vad det är. Tips mottages tacksamt! Ibland vet jag att det är för att jag stannar, men ibland måste jag ju stanna som vid S-svängar, ibland går det fint och ibland inte. Måste reda ut skillnaderna!
Nöjd med:
  • Att Ellie äntligen tycks ha mognat så mycket att hon klarar hålla fokus på mig och träningen hela träningspasset, utan en endaste tendens att vilja skälla på andra hundar eller ta ärevarv på egen hand. Helgens bästa känsla med en så följsam tjej! 
  • Att jag själv har kommit ganska långt med att hela tiden vara före Ellie, känns som jag har skaffat mig en helt annan inställning. Istället för "Omöjligt! Det hinner jag aldrig" så tänker jag nu istället bara att "Där ska jag vara när hon landar/kommer från nästa hinder" - och det funkar faktiskt! Nästan alltid.
  • Att vi satte en del svårigheter som vi inte lyckats med förut. Jag lyckades tex med ett par hyfsade "Jakko" (dvs ett tvingat framförbyte samtidigt som hunden hoppar) och fick Ellie att svänga ruskigt tight. Trodde faktiskt inte hon var mogen nog i kroppen för att klara riktigt tighta svängar, men den kroppen är det tydligen inte något fel på - värre är det med mattes kordonation ;) 
  • Ser på filmerna att Ellie anpassar steglängden fint bara hon vet vad som händer här näst. Tex på rakstäcka kortar hon steget fint precis innan sista hindret för att kunna göra en skarp vänster sväng. Träningen av kroppskontroll har gett fin utdelning! 
  • Att sånt vi tränat mycket på funkar riktigt bra, tex. s-svängar. Vi går att lära minsan! 
Slänger in två filmer från första dagen. En kort feel-good-film med det som gick bra, följt av en längre med alla delarna av lördagen. På något konstigt sätt gick det dock utför ju längre vi tränade och på söndagen var allt bara kaos och vi lyckades bara köra fragment av den tänkta banan. Filmen från söndagen är därför lång, traglig och tråkig. Jag lägger därför inte upp den här på bloggen, menför den som vill finns den på youtube, länk finns längre ner.

Den korta versionen:

Den långa versionen:

Och så en länk till det långdragna kaoset som fyllde andra dagen:
https://youtu.be/bOIGr7yJMKo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar