måndag 29 februari 2016

Emmas fotoskola

Vädret idag har inte bjudit in till bad eller pressande i solstolen. Men då har det istället blivit tid till annat. Lek med liten systemkamera till exempel. Nedan ses några olika varianter på samma motiv. Den här gången har jag mest provat inställningar på kamerans "a" läge och fått lite skojjiga varianter. Finns självklart massa annat man kan jobba med, olika slutartider tex vore en bra grej för bland annat landskapsfotona i morgonljus. Men nu tänkte jag lära mig en sak i taget och då blev det det här jag lärde mig den här gången. ;) 

Sämre bild av soluppgång.

Bättre bild av soluppgång med högre HDR (dynamiskt omfång).

Sämre bild av morgontrött stad.

Bättre bild av morgontrött stad, också med hjälp av högre HDR.

Sämre blombild.

Bättre blombild genom att stå lite längre bort och använda zomfuktionen istället för att försöka trycka upp kameran i kronbladen på blomman.

Sämre foto på duva som balkonghänger.

Bättre bild med högre ISO tal (högre ISO släpper in mer ljus). Hade gärna testat att ökat ISO ännu mer, men fru eller herr duva beslöt sig för att flyg vidare.






3 kommentarer: