lördag 30 maj 2015

Fååår

Sen någon vecka tillbaka har vi fått får i en hage precis bredvid planerna på brukshundklubben. En störning som heter duga om man är en liten Aussie i tonåren som inget bättre vet än just att valla får. Senaste gångerna har jag haft lite svårt med fokuset på Ellie kan man därför lugnt säga. En nära ögatincident när hon rymde från agilityplanen och bort till fårhagen var otäckt nära en mindre bedrövelse. Givetvis hände det när det pågick en brukstävling på appelplanen och vi hade många par ögon bevittna vad som höll på att hända. Som tur var är staketet ganska finmaskigt och matte är faktiskt ganska snabb hon med i de där lägena, så det blev ingen katastrof så som det kunnat bli. Man vad hade jag ens kunnat göra om hon tagit sig in i hagen!? Med hjärtat i halsgropen släpade jag med odågan i halsbandet till bilen och åkte direkt hem. Hur skulle jag göra för att överhuvudtaget kunna träna på brukshundklubben hädan efter?

Efter lite tankeverksamhet utan paniken i kroppen kom jag på att vi måste försöka träna på fåren separat. Det borde ju gå eftersom att hon faktiskt kan lyssna på mig när vi vallar, även om då oftast är på armlängdsavstånd från mig. Hur som helst, värt ett försök! Innan nästa pass avsattes därför en kvart enbart åt inte-ta-fåren-träning. Vi gick så nära fårhagen man kunde komma och tränade att ha kopplet slakt i kombination med kommandot "stanna", när det funkade hyfsat gjorde vi svårare grejer. Inkallning både från och mot fåren, targetträning (på avstånd från mig trycka på en frisbee med tassarna) mot och från fåren. När jag kände att jag vågade släppa kopplet helt kände jag att vi kommit tillräckligt långt för att våga oss tillbaka till agilityplanen och där helt knäppa av kopplet.

Visade sig inte bara vara en bra gardering mot fårjakt, utan vi fick dessutom en väldigt bra uppvärmning som gav en otroligt fin och följsam Ellie. Inte heller några problem när andra hundar kom ner på planen. Ellie fattade, hon var med mig och tog ingen notis om de andra hundarna. Så tog vi en paus på en timme medans jag instruerade agility och Ellie vilade i bilen. Efter det plockade jag ut lilla hunden igen för att köra ett varv agilitybana, tänkte att nu efter allt fårtränande så allt skulle gå smidigt som en dans. Mjae. På en timme laddades lydnaden tydligen ur... Inga får den här gången, men väl ett par långa lovar till andra träningsekipage på planen. Så, bara att börja om med följsamhetsträningen framför fåren. Nå ja, med ihärdig fårträning hela sommaren måste det ju resultera i mer långvariga resultat ;)

ETB (efter-tränings-bus) med Luddson








1 kommentar: