söndag 14 december 2014

Rak hoppkombination

En liten Aussie kräver sin träning även om mattes och husses influensa gjort en storstilad come-back och nockat oss ännu en gång. Idag åkte vi iväg till brukshundsklubben för att få lite utomhusträning som variation till senaste dagarnas inomhusaktiviteter. Och så klart han vi med några minuter på agilityplanen också.

Idag snickrade vi vidare på grunden med en vanlig enkel, rak hoppkombination. Min filosofi är att få henne själv att jobba framåt med hindren och den här busenkla övningen tycker jag är en alldeles utmärkt start för det. Vi jobbar "baklänges" för att hon ska ha draghjälp av att veta var målet är. På så vis blir det svåra, dvs. det nya hindret, alltid först och ju längre in i kombinationen hon kommer ju mer vet hon var hon ska och får en säkerhet i steget. Just idag valde jag att göra det som en skicka-övning där hon springer bort ifrån mig. Jag tänker på att hon får starta och sluta i från olika positioner i förhållande till mig för att hon inte ska fastna i något speciellt favoritläge. Första två skickningarna är hon till höger om mig, i den sista (som inte syns riktigt på filmen) till vänster. Jag tar även imot henne på olika sidor om hindren när hon kommer tillbaka för belöning. Farten bryr jag mig inte om speciellt mycket just nu, det tar vi separat senare. En sak i taget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar