lördag 11 oktober 2014

Vi har en vallhund!

Det är inte alltid som Aussies har vall i sig, speciellt osäkert är det självklart med linjer som inte avlats på just vallning. Idag var vi därför på plats i Bro för att testa om det fanns något intresse för fåren hos vår lilla galenpanna. Niklas var rätt säker på att hon inte skulle ha något vall i sig alls. Jag själv hoppades innerligt att vi i alla fall skulle kunna hitta en liten, liten gnista som vi kunde jobba vidare på. Eller i bästa fall hitta den om ett halvår när hon vuxit till sig. Det kan vara lite svårt för unga hundar att både våga och veta hur de ska bete sig med fåren, så det finns en chans att de växer in i rollen när de blir större. Eller så har det helt enkelt inte i sig.

Väl på plats frågade instruktörerna lite om linjerna på våran lilla merl och vi träffade deras hundar som Ellie burdust med. Efter en kortare pratstund så kom de. Fåren (sanslöst söta för övrig). Ellie som aldrig sett får förut verkade inte ens lite fundersam, hon visste ändå precis vad de var för några och ville absolut fram till dem! Det fick hon givetvis inte utan vi tittade på när en annan erfaren hund delade upp fåren i två grupper. Den ena gruppen på fem får föstes in i en rundhage där vi sen skulle få prova. De andra fåren blev iväg kommenderade till en hage längre bort. Häftigt att se!

Så var det äntligen vår tur och Ellie och jag gick in till fåren i rundhagen. Första halva minuten fick jag vackert hålla henne i koppel, men då hon hade sånt sug på fåren utan att vara dum mot dem fick hon snabbt vara lös. Och hon fullkomligt älskade det! Hon hade bra attityd och fick fart på fåren som inte ifrågasatte henne det minsta trotts att hon bara är valp än så länge. Det gick alltså ganska bra! För min del kändes det ändå mest som kaos till en början. Att hålla ordning på en liten hund i hög fart brukar vara nog för mig, men nu var det också fem pigga får att ha koll på. Efter som Ellie vallade fåren mot mig (vilket är helt rätt och riktigt) så sprang de ju på mig titt som tätt. De var visserligen söta, fluffiga och försökte veja om de kunde, men då de är i nästan exakt samma höjd som mina knäveck hände det att jag drattade på ändan i geggan. Efter det lärde jag mig att spänna benen ordentligt så fort de kom i närheten. Vi var inne hos fåren under tre stunder och jag märkte att vi faktiskt fick upp något som liknade ett flyt mot slutet. Mindre kaos och mer flow. En helt otrolig känsla! Speciellt med tanke på att vi faktiskt åkt dit med försiktiga förhoppningar om att hon överhuvudtaget skulle visa intresse. Och så vallade hon järnet på helt eget initiativ.

Instruktörerna var båda mäkta imponerade av hennes vallning trotts att hon var så ung och trotts att det var hennes första gång. De hade själva inte sätt en så självsäker och tänkande vallning från en så ung hund så länge de hållit på med vallhundar. Bättre omdöme blir svårt att få. Duktiga, fina lilla skrutt hund!

Ellie flyttar får för glatta livet

Full fart, visserligen åt fel håll, men bra ändå

Så där ja, efter en stund börja det likna något

Klart enligt Ellie - alla får i en liten hög






9 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni testat valla och kul att det gick så bra! :) Vem var ni hos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var ute i Bro, en tjej som heter Tina Röed som hade hand om vallningen. Verkligen superskoj, om ni inte redan har testat tycker jag absolut att ni ska göra det =)

      Radera
    2. Misstänkte att det var Tina! :) Har pratat med henne tidigare.

      Radera
  2. Åh vad roligt att det gick så bra! Är det någonting ni har tänkt fortsätta med? Det låter ju jätteroligt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer vi göra :) men får vänta med att köra igång förens hon blir lite äldre :)

      Radera
  3. Så häftigt att se hundar i sitt rätta element!! :D

    SvaraRadera