måndag 21 september 2015

Fartträning

Idag körde vi andra passet på våran egna agilitykurs. Idag stod fartträning på schemat och för att göra det så enkelt som möjligt att vara snabb stod alla hindren på en rak linje. Då vi hade en ganska intensiv helg med agility, löpning och annat valde jag att lägga ner hopphindren på maken för att spara lite på Ellies kropp. I lördags när vi körde för sökte jag traggla med framåtsändande mot tunnel, men det fattade hon inte all - idag när vi kom till planen var det inga problem alls dock. Det verkar som polletterna trillar ner i vila. Jag märker att Ellie är ganska beroende av vad jag säger, jag provade köra raksträckan utan att säga "tunnel" som är i ena änden av kombinationen och istället la till ett nytt ord "fram"- men då blev det strävsopp. Att hon sen inte har en aning om skillnaden på hopp och tunnel i andra lägen verkar vara en helt annan sak. Det verkar som att hon har slagit samman alla "hinder-orden" och tycker det betyder ungefär samma sak. Likadant med "sväng-orden", i filmen nedan gapade jag "left!" precis innan hon skulle svänga höger, något som fångade hennes uppmärksamhet och hon läste mitt kroppspråk för att bestämma sig för vilket håll hon skulle svänga. Gissar att det inte hade funkat lika bra om jag hade gapat "tunnel". Men jag kan ha fel. Hur som helst tänker jag att det får bli grunden till nästa träningspass när vi ska lägga en del fokus på ordkunskap och hinderdiskriminering.

Förutom fartträningen så körde några vändor på gungan, något jag fortfarande klurar på hur vi ska få till så det blir så bra som möjligt. Jag pendlar mellan att tro att den bästa lösningen är att få henne att förstå att nedslaget i sig är signalen att få sticka till nästa hinder. Och å andra sidan tror jag att hon kanske behöver ett stopp trotts allt, hon kan 2x2 på gungan men det tar lite tid plus att någon sa att det kunde vara dåligt för hennes rygg (pga "rekylen" när plankan slår i marken) - så där funderar jag även på att få henne att stanna på själva brädan men då blir det så lätt att hon stannar aningen för högt upp. Jag inser att en så kluven uppfattning från min sida inte gör et lätt för henne. Nu får jag se till att bestämma mig! Egentligen gillar jag 2x2 metoden, plus att hon kan den - men jag måste ta reda på hur troligt det är att det kan leda till de där ryggproblemen som någon pratade om. Vi han även med en hoppteknikövning med en ganska hög oxer och belöning under hindret för att få henne att sänka huvudet och jobba mer med ryggen.

Nästa agilitypass blir banträning med klubbkompisarna och så får vi se om vi hinner köra ett enka-pass i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar