söndag 20 september 2015

Agilityfilm - "runt"

Nu har vi äntligen kört vårt första egen kurstillfälle med vårt egna ENKA-upplägg. Mot slutet tog jag fram mobilen och filmade. På just det vi tränade är jag ganska nöjd, dvs. momentet "runt" och även att köra en längre kombination. Min egen handling är aningen bättre då jag lyckas vara framför och ge henne utrymme i landningarna. Nu är det kanske delvis pga det snälla avstånden för mig som handler i kombinationen, men viss credd vill jag ändå ge mig själv. Jag har blivit lite bättre sen sist och lyckas man med det regelbundet så blir man tillslut bra på det man gör. Lilla hund visade också framsteg genom att ha högre fart än vanligt! Nu syns det tyvärr inte på videon, som är filmad i slutet av passet då det började gå lite trögare. I början av passet fick hon till farten så bra att gräset stundtals for runt tassarna. Jag ska försöka få med det på film nästa gång. Även om det var bättre än tidigare så måte vi ändå jobba mer på farten. Nu har vi tränat så mycket på olika typer av svängar att det är dags att lägga till ett framkomando och även att börja köra lite rakare banor. För att få till mer sug, låsningar på hindren och förhoppningsvis mer fart.

Dessutom har jag funderat på att träna om slalomet och den här gången med bågar. Ellie har förstått konceptet med slalomet men har på senaste tiden gått bakåt i utvecklingen. När vi försöker lägga på fler än fem-sex pinnar blir det knas. Det händer då titt som tätt att hon får sån fart inne i hindret att hon antingen far ut eller springer rakt in i en av pinnarna. Och nu tycker hon inte att det är så där buskul med salom av förstålig anlening. Jag hoppas och tror att bågarna kan ge henne mer stöd i hindret och även att hon får hjälp med att hålla ihop sig när det blir fler än fyra pinnar. Jag ska även lägga på backträning en dag i vecka för att hon ska få mer muskler i bakvagnen att använda.

Så - till nästa gång blir det fokus på slalom med bågar samt framåt på rak linje. Ser redan fram i mot det!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar