måndag 24 augusti 2015

Gungans kontaktfält

Idag blev det en anourlunda lunchträning - som jag älskar att kunna jobba hemifrån ibland och dessutom bo 3 minuter från en agilityplan! Och Ellie gillar det med tror jag bestämt. Idag körde vi några slalom.. Klurigt sa Ellie och gick stundtals klockrent, stundtals brevid och ett par gånger rakt in i en pinne med huvudet före. Inte lätt att vara supertaggad och ofokuserad samtidigt. Det vi fokusera mest på var ändå gungan, eller rättare sagt kontaktfälten på gungan. Tanken med att filma var att utvärdera delvis hennes kontaktfält och framför allt hur jag själv läser av henne och när jag tajmar belöningen. Men det blev något annat som jag fångade mitt intresse istället.

På gungan har jag senaste tiden tänkt att 2+2 passar bra. Men kanske är det inte så himla bra? Någon sa att det inte är helt optimalt då det lätt kan bli väldig belastning på ryggen om hon går över kanten "för fort" och får ta kraften från rekylen? Dessutom tycker jag det ser rätt krångligt ut för henne. Hon gör ju först allt helt rätt, dvs. är på kontaktfältet när bommen slår i backen - och där är det ju faktiskt slut på alla kriterier. Att hon efter det ska krångla sig in i nästa possition med två tassar på markern och två på gungan känns väldigt oproduktivt? Det vore väll bättre och snabbare om hon bara förstod att hon fick fara av plankan så fort den var i backen? Om jag inte mins fel så var det så jag tänkte att hon skulle göra från början, men så tyckte jag hon började hoppa av för tidigt och så började jag med det här krånglet. Kanske ska gå tillbaka till ruta ett?


Nästa gäng ska vi också prova sätta rundningspinnen längre bort för att få en mer tävlingslik träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar