söndag 15 februari 2015

Flera får

Alla hjärtans dag firades bland annat i fårhagen i Bro. Det gick väldigt mycket bättre den här gången då fröken hund var mycket lugnare - kanske inte lugn i ordets bemärkelse och definitivt fortfarande het - men lugnare. Det är roligt med helt nya saker då inlärningskurvan är förhållandevis brant den första tiden. 

Innan vi gav oss in till fåren så tog vi en promenix med inkallningar, bus och stannalekar. Även om hon första minuten hos fåren gick lite bananas så blev hon väldigt snabbt hanterbar, höll ett bättre tempo och lysande på min röst mycket tydligare än sist. Ellie började använda huvudet på riktigt den här gången och då blev det inte lika lätt att burdust hoppa runt och leva rövare. Hon var då och då tvungen att ta små pauser och äta lite fårbajs som lägligt fanns lite över allt. Det gick väldigt mycket lättare att få henne att stanna på kommando, inte första kommandot men med lite tjat gick det till slut utan att behöva ta i henne. Hon kunde till och med stanna sittandes eller liggandes på en plats i korallen medan jag gick bort till fåren. Det var starten på en nybörjarövning där jag sen skulle gå mot henne, släppa på stannakommandot och hon själv skulle välja åt vilket håll hon skulle ta fåren.

Det är inte bara lilla hund som får jobba inne hos fåren. Det är himla lurigt även för mig att göra rätt, det är får i plural, hund, pinne i handen och så mina egna armar och ben att hålla ordning på. Jag har dessutom rätt dålig koll på vad jag faktiskt ska göra där inne. Den här gången fick jag försöka flytta Ellie med hjälp av en pinne, den ska hon vända bort från och i förlängningen även bort från mig som jag har förstått det. Jag ska blockera henne med mina händer och kropp - alltså tvärt om mot i agilityn där jag pekar med händerna. Lurigt för koordinationen när man är van att göra annorlunda. Tittar man på vallningsfilmer på youtube så tycker jag det ser ut som att föraren vallar hunden, och hunden vallar fåren. Vallning på vallning. Så fick jag även lära mig att jag måste bli kompis med fåren och försöka få dem att vilja följa mig så här i början. Det trodde jag var hundens uppgift, men tydligen är det inte riktigt så enkelt. Fåren behöver något att ty sig till, annars blir det lätt splittar och fåren far åt alla möjliga håll, vilket också hände lite titt som tätt.

Egentligen så kan ju Ellie redan läsa fåren och flytta dem, det är medfött, nu ska vi bara lära oss att kommunicera hur och var fåren ska. Där hänger det otroligt mycket på mig, att vara tydlig med vad jag kommunicerar. Ett exempel på det var när Ingrid tog Ellie och vallade - himmel vad bra det gick! Inga splittar av fåren och Ellie bytte fint sida för pinnen och Ingrid mer eller mindre klockrent. "Jag ville bara se hur mycket hon kunde egentligen" sa Ingrid "och hon är ju riktigt duktig". Och så lämnade tillbaka hon tillbaka Ellie igen som genast började splitta och flamsa runt. Vad ska man säga? Mera träning för mig helt klart! Jag försöker hitta böcker, filmer eller vad som helst om Aussievallning alt. vallning med kroppsvallare. Det mesta som jag lyckas hitta är om vallning med border collie, vilket inte verkar vara riktigt samma sak, även om det så klart är nyttigt det med. Skriv gärna en rad i kommentarerna om du har några tips på info om vallning! :)

Nu ska vi träna ännu mer på stanna och sakta. Även om hon förstår vad de orden betyder så behöver vi försöka få dem att fungera under den starka störningen som fåren är. Troligen blir det till att träna med leksaker som störning i stället. Höger och vänster kan vara bra att kunna också, de kommandona är just nu upptagna för tighta agility svängar/snurrar åt respektive håll. Så har lite att fundera på för att få in två nya ord som passar mer generella, flacka svängar. 

Stundtals gick fåren fint i samlad trupp för Ellie. 


1 kommentar: