torsdag 17 oktober 2013

Bildbloggeri

Efter morgonens drammatik fortsatte dagen i mer ordnade former. Eller ja, vi gick ut genom hotelldörren och improviserade till största delen. Idag var våra mobiler laddande, med i väskan och redo att ta kort! Huvudattraktionen för dagen skulle varit en tur till Ellis Island. En liten ö som alla immigranter tidigare var tvunga att besöka för att registreras i det nya landet. Roligt att se då det också var många svenskar som emigrerade hit. Men det var tydligen stängt pga. renovering och istället var frihetsgudinan i stället öppen - helt tvärrt imot vad våra källor hade sagt. Så förrvirring uppstod i våra små huvuden (eller i mitt i alla fall, Niklas har ju varit här förut och sett en massa och han överlåter därför alla sightseeing beslut till mig). Turen till Frihetsgudinnan inkluderade dessutom inte möjligheten att gå upp i henne och se utsikten, det var man tvunngen att förboka. Och så fanns det andra turer där man kunde se mer sevädheter men inte gå i land. Eller så kunde man gå i land med en annan tur. Ännu mera error i huvudet. Så vi sköt upp äventyret och beslutet till en annan dag. Istället tog vi våra fötter och till vis del även tunnelbanekort till hjälp och utforskade Manhattan vidare. Så här blev delar av dagen: 

En sväng på Wall Street. Första gången här som jag faktiskt blir förvånad över att något är mindre än jag tänkt mig. Jämfört med många andra gator är Wall Street ganska kort och inte särskillt bred, men vist finns det skyskrapor även här. Här på bilden syns New York Stock Excange, ligger visserligen på en parralellgata, men heltklart en typisk del av området. Massa turister sytes, men kostymnissar var det glesare mellan. Inte så konstigt kanske då de flesta antagligen jobbade på förmiddagen när vi var där. 

Battery Park där vi var och försökte boka biljetter till Ellis Island.

Utsikt från Battery Park mot frihetsgudinnan.

Vi besökte vackra Greenwich Village. För mycket hipsters sa Niklas med betoning på de inte helt possitiva klang ordet hippser har här i USA. Jag kände mig mig som hemma! Det är så olika det där, tydligen. Mycket studenter och förhållandevis lugn del av stan, i alla fall dagtid. Men det klart, det ses också som en av de creddigare stadsdelarna och gränsar till blandannat Soho. Så lite hipstersvarning kanske det är ändå. 

Vi passade på att ta en fika för att insupa atmosfären i Greenwich Village. Niklas tog en kaffe med caramell-smak och jag ett kallt "sangria-the", som var typ ett isthe med äpplebitar och appelsinbitar i - gott!

NHL official store, hockey affärernas nummer ett, en av dagens höjdpunkter enligt den ena av oss.

Vi gick en bit längs södra delen av Fifth Avenue. Glammigt, absolut, men även med en helt del vanliga affärer så som HM och Zara. Och som allt annat här, så är det en stor och lååång gata, det finns plats för det mesta!


Chrysler skrapan reser sig mot himlen i bakgrunden.

På vägen hem för en kort paus. Här ett gäng stenkast hemifrån. Dock tillräckligt långt bort från China Town för att inte kunna känna alla fiskstånden på lunkten. När man kommer närmare vet man på lukten att man är rätt ;)

På väg ut igen för en kvällstur. Vi var på jakt efter en skoaffär på Broad Way som skulle ha billiga Converse. Japp, vi hittade den! Och jag kommer att ha med mig ett par blåa fina par hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar