måndag 18 april 2016

Toppenträning en lördagkväll

Den här lördagskvällen blev det agility minsann. En handlingskurs på tre tillfällen för Mija Jansson på temat "skicka-och-sticka". Något som passar extra bra just nu med tanke på min otympliga kroppsform. Var en riktigt bra kväll! Ellie överraskade mad att visa att hon kommit mycket längre i ingångsträningen av slalom än vad jag trodde. Var en så där superlurig ingång där hunden ska svänga 180 grader till höger för att ta första porten. Det är något vi håller på att träna på, men att hon skulle ta det på första försöket trodde jag inte, vi blev nog lika förvånade båda två för jag glömde helt bort att belöna och själv blev hon så paff att hon gick ur slalomen direkt efter att ha tagit första porten. Men ändå! Vilket framsteg! Mycket svårare vinkel än vi brukar köra. Nu ska vi hem och fortsätta träningen men höja ribban ett par pinnhål! Något annat som gick bra var att skicka henne från mig, det trodde jag också skulle vara klurigare då vi inte tränat specifikt på det. Men det gick galant! Ingen superfart i från mig, men det var ingen tvekan om att hon skulle ta hindren bort från mig.m Efteråt kom jag på att vi ju vist har tränat på det då såna moment har varit frekvent förekommande i de Jenny Damm banor vi tränat på. Mija sa att jag skulle få till läxa att tänka igenom vad Ellie faktiskt kan, jag hade ju onekligen inte riktigt koll på det och underskattade henne på flera ställen. Så kan det gå. Det enda att klaga på från kvällen var farten, Ellie har på senaste tiden blivit en riktig segis. Om det beror på att hon tappat massa kondition pga att jag inte har kunnat träna så mycket med henne som tidigare eller om det beror på att hon eventuellt är inne i en skendräcktighetsperiod eller kanske på något helt annat är oklart. Även om det är en stor sak för en agilityhund så tänker jag inte försöka göra så mycket åt det just nu då jag själv ändå är superlångsam och det passar ganska bra för träningen att hon har en mer gravidanpassad fart. Om det fortfarande är så här efter sommarn däremot så får jag klia mig i huvudet och ta fram verktygslådan för att försöka höja farten. För att avsluta med något positivt så var jag väldigt nöjd med att min kropp verkar, i alla fall delvis, ha programmerat om sig till vårt nya handlinssystem! Trotts att det inte var tanken att jobba så på just den här kursen så ville jag väldigt gärna vara framför Ellie hela tiden (man vill vara liiite bakom hunden när man skickar och sticker), bra där kroppen! Samt att kroppen hade ett sug efter att göra en jakko för att få till en vänstersväng tight, kändes väldigt naturligt att sen göra den. Det verkar ha fastnat ett och annat även i mitt huvud. Mycket nöjd med lördagskvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar