lördag 2 april 2016

Första RC-passet på A-et

Då har vi äntligen tagit tag i den stora tankenöten. Eller, egentligen är det väll mest i mitt huvud det har varit knepigt. Det där A-hindret och dess kontaktfält. Jag började lära Ellie 2av2på men tyckte att flera saker inte funkade för oss. Det tog tid för henne att ta sig över hindret, hon hade svårt att stanna när det väl blev hög fart plus att jag inte är helt nöjd med belastningen som det blir på hennes kropp i stoppen. Men jag blev verkligen inte klok på hur jag skulle lära in RC. Tyckte bump var bra men den jag hade envisades bara med att glida av. Så vi tog en lång paus på några månader i från hindret och nu idag kom vi igång igen. Gick riktigt bra! Tog ett hopphinder som bump och placerade direkt i linje med kontaktfältet. För att snabba på förståelsen så använde jag klicker på träffarna. Lite låst mentalt var jag ändå fortfarande och kunde inte komma mig för att lägga på ett komando, så jag bestämde mig rätt och slätt för att inte ha något. Nedfart från a-hindret får automatiskt betyda att kontaktfältet ska tas. Någon gång måste man ju också prova komandofritt. Blev inte så väldigt många vändor upp på a-et, men Ellie fick en hög procent på träffarna, ca 70 % skulle jag tro, och faktiskt en relativt stor förståelse för vad vi höll på med trots att det var första passet. RC-träningen för balansbommen har säkert sin del i det hela. Det i kombination med att jag nu äntligen känner mig trygg med planen gjorde att det kändes som ett riktigt bra pass!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar