söndag 22 mars 2015

Uppletande

Idag var vi på plats på brukshundklubben för att jobba med uppletande. Min favoritgren av bruksgrenarna, med den lilla detaljen att den ju faktiskt inte är en egen bruksgren. Himla synd tycker jag då det är en lättränad och rolig gren. Man vallar av en ruta, lägger ut lite grejer som hunden ska leta reda på och sen är det klart. Mycket smidigt.

Vi var fyra hundar och tre förare på plats i snöyran, var av två av oss rätt så oerfarna. Med Ellie la jag upp träningen så den blev väldigt enkel för henne för att hon skulle lyckas. Hon fick se när jag la ner första saken och sprang sedan fint in och lämnade den till mig. Andra saken gick vi först nära att hon kunde känna vittringen av den, innan vi gick tillbaka till stigen och jag skickade iväg henne. Hon hittade även den andra fint, bara det att hon inte plockade upp den utan hoppade glatt iväg och letade vidare. Hon hittade ytterligare en sak, som hon inte heller ville plocka upp utan sprang runt den i cirklar. Den var av gummi och det var tydligen inte helt okej att bita i tyckte hon. Jag försökte peppa henne att ta den men det slutade med att jag själv fick springa ut, hämta den och låssas att det var världens största skatt. När jag sprang tillbaka med den i handen så hoppade hon upp och bet i den, vilket var en framgång. Där fick vi nöja oss för dagen. Hem och leka med flera olika leksaker i nya material.  

Som avrundning han vi med att ta en promenad i skogen med två av de andra hundarna, också Aussies. Ellie som normalt är den som bufflar runt och kroppsvallar alla andra, fick den här gången smaka av sin egen medicin. De andra Aussietikarna var både äldre och snabbare och puttade henne ibland både hit och dit. Men lika glad för det var Ellie de hade en riktigt trevlig stund tillsammans. Någon kommer att sova ovaggad i kväll.  

Ellie med sina nya vallande kompisar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar