måndag 30 september 2013

Uuuuuussa!!

Då var det alldeles, alldeles, alldeles strax dags för avfärd! 36 timmar och 30 minuter helt exakt i skrivande stund. Vi har planerat packningen, dock inte packat ännu. Men det löser vi imorgon. Imorgon ska även herr Degus flytta hem till Syster, där får han det bra med sällskap och fin, fin utsikt över polen. Nycklar ska överlämnas till grannen som hjälper oss att vakta lägenheten, vattna blommor och tömma post.

Jag vill även skriva en liten rad där jag beklagar den dåliga uppdateringen här i bloggen sista tiden. Den mesta av min dator-tids-kvot på hemmaplan har gått åt till att bygga hemsida till vår bostadsrättsförorening. Själva byggandet har gått fint, bara att det tagit en del tid. Vad som däremot var mer klurigt var att peka om sidan från en vanlig wordpress adress till en egen köpt domän. Det går på ett kick tänkte jag. Bara att ladda ner bloggklienten till datorn, fixa FTP-program, webbhotell, göra alla inställningar, in i kontrollpanelen, koda om flera delar förhand, tillbaka till FTP-programmet och tada - klart. Enkelt! Eller..? Nä. Två dagar och en ansenlig mängd timmar senare funkade det fortfarande inte och det visade sig att jag troligen skulle behöva föra över domänet mellan mina två webhotell - kort sagt - det skulle behövas en hel del mumbojumb och ytterligare timmar innan allt skulle fungera. Antagligen skulle jag dessutom behöva vänta ett par dagar på överföringen som skulle göra att jag inte han klart i utlovad tid innan vi åker på semester. Så, jag slet mitt hår och svor långa ramsor. Jag klickade igenom menyerna för femtioelfte gången i frustration. Då. Då, uppenbarade sig Knappen. Den lilla, ytterst irriterande,... jävliga (får man säga så?)... och samtidigt underbaraste knapp jag sett på lägen. En enkel färdigknapp för att skriva över adressen och använda domänet. Åtta sekunder tog det. Max. Alla mina timmar av arbete, frenetisk googlande och pluggande av databaser visade sig vara helt onödiga. En liten, liten dum-snäll knapp. Så nu är det klart. I tid och allt. Fantastiskt. Se gärna resultatet på www.brfalpvagen.se 

Nu är det knoppnings dags. En sista dag innan Uuuuuusa...! :D

Najty

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar